Головна

Структура / Відділи / Навчально-методичний відділ / Нормативні документи / Навчально-методична діяльність ХНТУ / Основні напрями функціонування єдиного інформаційного середовища ХНТУ

Основні напрями функціонування єдиного інформаційного середовища ХНТУ

Єдине інформаційне середовище Херсонського національного технічного університету (далі — ЄІС ХНТУ) створювалося та впроваджувалося в університеті впродовж останніх чотирнадцяти років і продовжує постійно розвиватись згідно із Програмою стратегічного розвитку Херсонського національного технічного університету за рахунок подальшої розбудови інформаційно-комунікаційної інфраструктури, удосконалення програмного, інформаційного, методичного та організаційного забезпечення з метою підвищення рівня автоматизації процесів діяльності університету в усіх сферах.

Основу ЄІС ХНТУ складає науково-освітній дата-центр ХНТУ, оснащений повною інженерною інфраструктурою, телекомунікаційна мережа ХНТУ, яка з'єднує усі будівлі та підрозділи ХНТУ широкосмуговими оптоволоконними каналами зв'язку, та Інформаційно-аналітична система ХНТУ “ST-ІAS” (далі — ІАС ХНТУ), яка забезпечує автоматизацію основних бізнес-процесів університету та інтеграцію із усіма іншими інформаційними системами ХНТУ, які функціонують в якості спеціалізованих підсистем.

Дата-центр має мережеву підсистему, побудовану на обладнанні компанії Сisco, обчислювальну підсистему, ядром якої служить лезвійний сервер фірми Оracle, а також всі необхідні інженерні підсистеми.

Інтеграція мережевих, обчислювальних та інформаційних ресурсів загальноміської науково-освітньої мережі м. Херсона, здійснювана на базі дата-центру ХНТУ, забезпечує:

- об'єднання всіх будівель університетів і наукових організацій загальною системою оптоволоконних ліній зв'язку;

- єдиний мережевий адресний простір (єдиний пул IP-адрес);

- загальні канали підключення до мережі Інтернет (основний і резервний);

- загальне підключення до Української науково-освітньої мережі УРАН та її ресурсів;

- єдине управління мережею;

- об'єднання серверних приміщень університетів магістральними лініями зв'язку (до 10 Гігабіт на секунду);

- використання загального середовища для розміщення віртуальних серверів – освітня «хмара» Херсона;

- загальне обслуговування основних мережевих сервісів (корпоративна електронна пошта, системи електронної курсової підтримки та ін.);

- єдиний реєстр користувачів мережевих ресурсів.

В даний час дата-центр ХНТУ використовується для централізованого управління об'єднаною ІКТ-інфраструктурою Херсонських ВНЗ та розміщення їх освітніх електронних ресурсів.

Дата-центр ХНТУ забезпечує функціонування міського сегменту науково-освітньої комп'ютерної мережі України УРАН, до складу засновників якої входить ХНТУ. Завдяки цьому ХНТУ має прямі оптоволоконні канали зв'язку з наступними науковими, освітніми та телекомунікаційними установами Херсона:

- Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся Гончара.

- Херсонський державний аграрний університет.

- Херсонська державна морська академія.

- Херсонська філія Національного університету кораблебудування ім. Макарова.

- Економіко-технологічний технікум Херсонського національного технічного університету.

- Херсонський політехнічний коледж.

- Морський коледж Херсонської державної морської академії.

- Академія інтелектуальних технологій.

- Херсонська філія ЗАТ «Датагруп».

За кількістю інтегрованих в міську мережу вищих навчальних закладів і наукових організацій Херсонська науково-освітня мережа займає четверте місце в Україні після Києва (37), Харкова (11) і Одеси (8).

На сьогодні загальна кількість вузлів зв'язку Херсонської науково-освітньої мережі, обладнаних в будівлях наукових і освітніх організацій Херсона, становить 148 одиниць, що дозволяє підключати до мережі комп'ютерне обладнання в будь-якій будівлі й будь-якому приміщенні будь-якої з цих організацій.

На поточний момент всі навчальні корпуси та гуртожитки ХНТУ з'єднані оптоволоконними лініями зв'язку, які забезпечують функціонування на території ХНТУ локальної комп'ютерної мережі, що об'єднує 993 комп'ютерів і більш ніж 140 інших мережевих пристроїв. До неї включено 26 дисплейних класів із загальною кількістю комп'ютеризованих робочих місць для студентів 473, читальний зал бібліотеки ХНТУ (10 робочих місць, обладнаних персональними комп'ютерами). Загальна кількість студентських робочих місць, підключених до мережі – 859.

В системі корпоративної електронної пошти ХНТУ (адреса в Інтернет: mail.kntu.net.ua) на поточний момент зареєстровано й обслуговується:

- всього поштових скриньок – 5671;

- для студентів – 4974;

- для співробітників, підрозділів і спеціальних цілей – 697.

В даний час система корпоративної пошти ХНТУ пересилає на добу 7-15 тисяч поштових повідомлень.

Локальна комп'ютерна мережа забезпечує доступ студентів, викладачів і співробітників ХНТУ до всіх мережних служб і інформаційних ресурсів ХНТУ (корпоративна пошта, офіційний сайт, система електронного навчання та ін.), а також до Інтернету і іншим глобальним комп'ютерним мережам.

У корпоративному віртуальному навчальному середовищі ХНТУ, що функціонує на платформі Moodle (адреса в Інтернет: mdl.kntu.net.ua), організована напівавтоматична реєстрація студентів та закріплення їх за академічними групами. В даний час в системі зареєстровано і підтримується 4382 користувачів (студентів і співробітників ХНТУ).

Загальна кількість електронних курсів, створених у віртуальному освітньому середовищі ХНТУ, на поточний момент становить 1522.

Загальна кількість питань в розроблених тестах – 21060.

В університеті усі дисципліни викладаються з використанням сучасних технологій: лекції в електронній формі з демонстраційними слайдами; використання мультимедійних проекторів і персональних комп’ютерів; використання матеріалів, що містяться в електронних навчальних курсах та Інтернет-ресурсах навчального призначення.

Кафедри надають студентам відповідні методичні та інформаційні матеріали в достатньому обсязі відповідно до нормативних потреб. Для багатьох дисциплін науково-педагогічними працівниками розроблено електронні навчальні курси. Студенти мають вільний доступ до мережі Internet та електронних навчальних курсів із навчальних корпусів університету та гуртожитків.

Для забезпечення доступу студентів і викладачів до електронних ресурсів ХНТУ з мобільних пристроїв були розгорнуті Wi-Fi зони:

1) в загальноуніверситетських дисплейних класах (100а (1), 102 (1), 200 (1), 202 (1), 6 (6));

2) в потокових лекційних аудиторіях (206 (1), 211 (1), 300 (1), 319 (1));

3) в холах навчальних корпусів №№ 1, 3, 6;

4) в актовій залі навчального корпусу № 6.

В читальному залі бібліотеки ХНТУ (навчальний корпус № 1) розгорнута Wi-Fi зона з вільним доступом до інформаційних ресурсів ХНТУ та Інтернет.

Wi-Fi мережа ХНТУ інтегрована в загальну Wi-Fi мережу, що існує в Херсонській науково-освітньої мережі (Wi-Fi Campus Net, wicamp.net).

В даний час проводяться роботи по впровадженню в ХНТУ системи міжнародного wi-fi роумінгу для користувачів національних науково-освітніх мереж (www.eduroam.org.), що дозволить уніфікувати процедури підключення до бездротових мереж у всіх наукових і освітніх організаціях Херсона.

На основі організації Wi-Fi доступу до інформаційних ресурсів ХНТУ в навчальний процес впроваджена нова сучасна стратегія Bring Your Own Device («Принеси Свій Власний Пристрій», BYOD), яка дозволяє студентам і викладачам приносити на заняття свої власні мобільні комп'ютерні пристрої (ноутбуки, планшети, смартфони) і використовувати їх нарівні з встановленими в аудиторіях стаціонарними комп'ютерами

Відповідно до Наказу МОН № 1286 від 19.09.2017, за результатами конкурсу серед регіональних ВНЗ, ХНТУ отримав доступ до бібліографічної та реферативної бази даних Scopus (https://www.scopus.com). Протягом 2018 року доступ студентам і співробітникам до бібліографічної та реферативної бази даних Scopus надавався через бібліотеку ХНТУ та локальну мережу університету.

ХНТУ входить до складу засновників Асоціації користувачів Української науково-освітньої телекомунікаційної мережі «УРАН» з 1997 року.

В даний час ХНТУ має прямий оптоволоконний канал зв'язку з Національним технічним університетом України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (КПІ). Завдяки цьому каналу ХНТУ має безпосередній доступ до Української науково-освітньої мережі УРАН та наявним в цій мережі ресурсів, такими, наприклад, як суперкомп'ютерний кластер КПІ.

Через мережу УРАН ХНТУ має підключення до пан-Європейської мультигігабітной науково-освітньої мережі GÉANT, яка об'єднує понад 8000 наукових і освітніх організацій і понад 40 млн. користувачів. Завдяки включенню в мережу GÉANT університет має можливість проводити спільні наукові дослідження, кооперуватися для впровадження нових освітніх програм і технологій.

Автоматизація процесів кадрового забезпечення

Автоматизація процесів кадрового забезпечення здійснюється в рамках функціювання ІАС ХНТУ, яка розроблялась у співробітництві із Херсонським державним університетом. На поточний період основними задачами кадрового забезпечення, автоматизація яких здійснюється на основі цієї системи, є наступні:

- ведення особистих справ науково-педагогічних працівників, співробітників і студентів ХНТУ;

- створення та супроводження електронних кваліфікаційних карток працівників;

- формування та проведення наказів щодо оформлення прийому, переміщень і звільнення працівників усіх категорій;

- аналіз руху кадрів;

- ведення персонального і статистичного обліку всіх категорій працівників ХНТУ за установленими формами;

- видача посвідчень особи і довідок усім категоріям працівників;

- оформлення пенсійних документів;

- облік загального і безперервного стажу працівників для встановлення розмірів допомоги по соціальному страхуванню при тимчасовій непрацездатності та у випадку виходу на пенсію; науково-педагогічного стажу для виплат надбавок науково- педагогічним і педагогічним працівникам;

- формування графіку відпусток та проведення наказів про відпустки;

- облік лікарняних листів, пільг тощо.

Автоматизація процесів поточного управління

За допомогою ІАС ХНТУ та інтегрованих з нею додаткових модулів здійснюється автоматизація наступних процесів поточного управління діяльністю ХНТУ:

- ведення штатного розкладу, обліку посад, ставок, надбавок тощо;

- табелювання та облік робочого часу;

- бухгалтерський облік;

- нарахування та виплата заробітної плати;

- облік матеріальних цінностей;

- нарахування стипендій;

- облік та обслуговування договорів;

- формування та подання усіх видів обов'язкової звітності за результатами діяльності.

Автоматизація управління навчальним процесом

Система автоматизованого управління навчальним процесом ХНТУ забезпечує автоматизацію вирішення наступних задач:

Адміністрування: створення і супроводження на основі даних ЄДЕБО облікових записів викладачів і студентів для їх централізованого обслуговування в інформаційних системах ХНТУ; забезпечення контролю доступу та розподілення ресурсів; формування звітів.

Управління навчальним процесом: облік та зберігання навчальних планів, розрахунок навантаження за кафедрами і розподілення навантаження за викладачами; закріплення студентів за академічними групами, введення академічних груп та їх супроводження в інформаційних системах ХНТУ; формування розкладу аудиторних занять; формування наказів щодо організації навчального процесу; формування заліково-екзаменаційних відомостей та їх обробка; формування та друк додатків до дипломів; контроль успішності; організація формування та контролю рейтингу викладачів; проведення опитування щодо якості викладання; формування звітів.

Автоматизація процесів навчання

Автоматизація процесів навчання здійснюється на основі функціювання системи електронної підтримки навчального процесу ХНТУ (доступ із Інтернет за адресою http://mdl.kntu.net.ua/), реалізованої на відкритій платформі Moodle (https://moodle.org), із реалізацією наступних основних функцій:

  1. персоніфікований доступ студентів і викладачів;
  2. реєстрація електронних курсів згідно навчальних планів;
  3. реєстрація академічних груп, викладачів і студентів на відповідних електронних курсах;
  4. забезпечення електронного тестування за темами курсів;
  5. розміщення навчальних матеріалів за темами занять;
  6. видача завдань та їх інтерактивне виконання у взаємодії з викладачем;
  7. автоматичне ведення журналів виконання навчальних завдань та їх результатів;
  8. новини, анонси та календар подій;
  9. дискусійні форуми;

10. обмін повідомленнями тощо.

Методичне забезпечення системи електронної підтримки ХНТУ доступне на офіційному сайті ХНТУ за посиланням http://kntu.net.ua/index.php/ukr/content/view/full/28413

В ХНТУ з 2018 року працює електронна база нормативних та навчально-методичних матеріалів необхідних для ефективного виконання студентами робочої програми навчальної дисципліни. Навчально-методичний комплекс дисципліни, яка включає в себе наступні складові:

- Робоча навчальна програма дисципліни.

- Конспект лекцій з навчальної дисципліни.

- Методичні рекомендації до виконання лабораторних, практичних та семінарських занять.

- Методичні рекомендації та тематика курсових робіт (проектів).

- Методичні рекомендації до самостійної роботи та індивідуальної роботи студентів з навчальної дисципліни (графік, методичні рекомендації тощо).

- Засоби з контролю якості знань студентів.

Автоматизація комунікативних процесів та документообігу

Автоматизація комунікативних процесів здійснюється на основі функціювання власного серверу комунікацій ХНТУ (доступ із Інтернет за адресом https://mail.kntu.net.ua/), реалізованого на відкритій платформі Zimbra (https://www.zimbra.com/) і реалізує наступні основні функції:

  1. Виділення корпоративної поштової скрині ХНТУ кожному студенту, викладачу, працівнику, відділу, підрозділу, службі;
  2. ведення корпоративної адресної книги поштових адрес ХНТУ;
  3. обмін поштовими повідомленнями;
  4. чат;
  5. планування подій;
  6. колективне використання поштових скринь;
  7. колективна робота з документами;
  8. поштові розсилки та обмін документами;
  9. централізована боротьба зі спамом та вірусними загрозами;

10.хмарне зберігання файлів і документів.

Автоматизація наукової діяльності

Корпоративна система ведення наукових журналів та автоматизації редакційного керування (доступ із Інтернет за адресом http://journals.kntu.net.ua/), яка працює на базі відкритої платформи Open Journal Systems (http://pkp.sfu.ca/ojs/), забезпечує автоматизацію створення та оприлюднення в Інтернет таких наукових видань ХНТУ як “The National Journal of Biomedical Engineering”, “Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології”, “Биомедицинская инженерия и электроника”, “Вісник ХНТУ”, “Проблеми інформаційних технологій”, “Соціально-економічний розвиток регіонів в контексті міжнародної інтеграції”, “Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування”.

Корпоративна система автоматизації процесів організації і проведення наукових конференцій (доступ із Інтернет за адресом http://ocs.kntu.net.ua/), яка функціонує на відкритій платформі Open Conference

Systems (https://pkp.sfu.ca/ocs/), дозволяє автоматизувати всі етапи організації і супроводу наукових конференцій в Інтернеті:

- створювати веб-сайт конференції;

- розсилати запрошення для учасників;

- реєструвати учасників;

- приймати електронні матеріали від учасників;

- публікувати матеріали та документацію конференції з подальшою можливістю пошуку;

- влаштовувати онлайн-дискусії;

- приймати онлайн-оплату тощо.

Доступ до бази даних Scopus

У відповідності до Наказу МОН № 1286 від 19.09.2017 ХНТУ, за результатами конкурсу серед регіональних вищих навчальних закладів, отримав доступ до бібліографічної та реферативної бази даних Scopus (https://www.scopus.com) і можливість надавати такий доступ студентам і працівникам інших закладів освіти через автоматизовані робочі місця бібліотеки ХНТУ.

Цифровий репозиторій ХНТУ (доступ із Інтернет за адресом http://epr.kntu.net.ua/), який працює на відкритій платформі EPrints (http://eprints.org/software/), дозволяє накопичувати, зберігати та забезпечувати довготривалий та надійний доступ до результатів наукової та освітньої роботи співробітників, студентів, аспірантів, докторантів ХНТУ з мережі Інтернет.

Корпоративна система для проведення телеконференцій та вебінарів ХНТУ (доступ із Інтернет за адресом http://bbb.kntu.net.ua/), працює на відкритій платформі BigBlueButton (http://www.bigbluebutton.org/), інтегрована із системою електронної підтримки навчального процесу ХНТУ і забезпечує наступні можливості:

- підтримку обміну відео- і аудіо-потоками;

- можливість показу презентацій, зображень, PDF-документів;

- забезпечує емуляцію навчальної дошки;

- доступ до робочого столу комп'ютера;

- публічні та приватні чати тощо.

Комплексна система перевірки письмових робіт на наявність плагіату ХНТУ (http://kntu.net.ua/ukr/content/view/full/34503) призначена для запобіганню та забезпеченню академічної доброчинності у навчальній та науково-дослідній роботі учасників освітнього процесу ХНТУ. Нормативне та організаційне забезпечення з користування системою доступне за посиланням http://kntu.net.ua/ukr/content/view/full/34504.

Веб-портал ХНТУ

Для створення представництва інформаційно-освітніх ресурсів Херсонського національного технічного університету в Інтернет та Інтранет був розроблений і введений в дію освітній портал ХНТУ — http://kntu.net.ua.

Освітній портал ХНТУ створений і функціонує на основі кросплатформенної системи управління контентом з відкритим кодом “eZ publish”. Завдяки особливостям цієї системи освітній портал ХНТУ має такі переваги як: можливість легко створювати окремі сайти підрозділів і служб університету в рамках єдиного порталу із власним дизайном, структурою та логікою роботи; висвітлення матеріалу багатьма мовами (стандартними є українська та англійська, але за бажанням окремих підрозділів можуть додаватися й інші); можливість оновлення і розміщення нової інформації без спеціальної підготовки і знань з технологій програмування, що дозволяє делегувати право редагування контенту безпосередньо тим підрозділам університету, які створюють контент; легкість інтеграції із іншими програмними системами університету, як то інституційний репозиторій наукових видань, об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище Moodle тощо.

На поточний момент освітній портал ХНТУ містить інформацію про всі навчальні, адміністративні та допоміжні підрозділи університету, а також об'єднує переважну більшість мережних сервісів та ресурсів ХНТУ.