About University / Новини університету / УЧАСТЬ ПРОФЕСОРА МИКОЛИ ДУРМАНА В РОБОТІ ФОРУМУ «ГОЛОС ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА. ВИЩА ОСВІТА І НАУКА» |
УЧАСТЬ ПРОФЕСОРА МИКОЛИ ДУРМАНА В РОБОТІ ФОРУМУ «ГОЛОС ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА. ВИЩА ОСВІТА І НАУКА»
Created 24.01.2023 13:14
23 січня 2023 року у м. Києві відбувся Форум «Голос громадянського суспільства» за напрямком «Вища освіта і наука».
Кафедру державного управління і місцевого самоврядування Херсонського національного технічного університету на цьому Заході представляв доктор наук з державного управління, професор, заслужений працівник освіти України Микола Дурман.
Цікава програма, знані спікери, широке представництво органів державної влади, громадських організацій, експертного середовища – усе це Форум, який започатковано за Ініціативи «Маніфест громадянського суспільства 2022».
Проєкт адмініструється Агенцією з відновлення та розвитку (ГО “Агенство ефективних рішень”) за підтримки «Європейського фонду за демократію» (EED).
Відкрили Форум і задали темп дискусії Андрій Длигач, співзасновник Центру Економічного Відновлення та Олександр Солонтай – директор програм практичної політики Інституту Політичної Освіти (м. Київ).
До дискусії онлайн і офлайн було долучено близько 100 експертів з МОН (у тому числі директор Директорату вищої освіти Олег Шаров), ректори провідних ЗВО України Володимир Бугров та Сергій Квіт, викладачі, адміністратори та експерти в галузі вищої освіти, стейкґолдери з бізнес-середовища.
Олег Шаров виступив з доповіддю «Державна політика у сфері вищої освіти: курс реформ в умовах «ідеального шторму»». У ній спікер окреслив передумови ухвалення Стратегії розвитку вищої освіти України на 2022-2032 рр., можливі перепони на шляху розвитку нашої галузі в умовах воєнного стану та повоєнний період. До п’яти цілей цієї Стратегії, серед яких – ефективність, довіра, якість, інтернаціоналізація та привабливість, слід тепер буде додати шосту – відновлення. Саме це дасть змогу системі вищої освіти України не тільки подолати «ідеальний шторм» сучасних умов, але й рушити в правильному напрямку до визначеної мети.
На Форумі також було представлено напрацювання робочої групи «Вища освіта і наука», що викликали жваву дискусію.
Серед питань, що порушувалися під час дискусії, можна було виокремити такі:
- Низька відповідність випускників ЗВО потребам ринку праці.
- Неефективна система управління та фінансування закладами освіти та науковими установами.
- Потреба розширення автономії ЗВО.
- Удосконалення принципів академічної мобільності з урахуванням умов воєнного часу.
- Паритет між дослідницькими (R&D) та освітніми (Study) інституціями.
- Проблеми співпраці між державою, освітніми інституціями та замовниками (бізнесом).
- Значні зміни в майбутньому контингенті студентів та професорсько-викладацькому складі, що викликані війною тощо.
Другу частину Заходу було присвячено виробленню принципів і підходів реформування системи вищої освіти і науки з метою набуття нею готовності до реформування після закінчення російсько-української війни. Більшість учасників зійшлася на думці, що освітні/наукові інституції повинні реалізовувати два завдання для своїх випускників одночасно: 1) формування соціального та культурного капіталу і 2) підготовка до ринку праці. Крім того, слід розробляти ринкові та неринкові інструменти фінансування освітніх чи наукових інституцій (державне/регіональне/місцеве замовлення, гранти студентам, гранти інституціям тощо).
Одним із головних завдань на Заході було визначено розроблення механізмів для формування взаємодії освітніх і наукових інституцій, оскільки всі присутні зійшлися на думці, що в сучасних умовах така взаємодія ґрунтується на особистих зв’язках керівництва чи провідних науковців, а має стати системотвірною основою вітчизняного освітнього простору, з дальшою його інтеграцією до світового освітнього простору.
Усі запитання, зауваження та пропозиції, що задавалися та висловлювалися впродовж Заходу, буде опрацьовано експертним середовищем, і вони ляжуть в основу Рекомендацій для відновлення системи вищої освіти і науки України в повоєнний період.
|
|
|
|
|
|