Студенту

2 березня 2021 року на сайті МОЗ України опубліковано офіційний текст Технічного регламенту на косметичну продукцію!

Документ набуває чинності вже 3 серпня 2022 року.

У зв’язку з цим у косметичній промисловості будуть відбуватися значні зміни відповідно до Технічного регламенту:

– проведення стандартизації;

– виробництво косметичної продукції із запровадженням системи належної виробничої практики (GMP);

– маркування; – перегляд рецептур;

– можливість використання новітніх технологічних розробок;

– заміна тестування на тваринах на альтернативні методи.

Технічний регламент розроблено на основі Регламенту (ЄС) № 1223/2009 Європейського Парламенту і Ради від 30 листопада 2009 року на косметичну продукцію та він встановлює вимоги до косметичної продукції, що надається на ринку, з метою забезпечення високого рівня захисту здоров’я людини.

Технічний регламент на косметичну продукцію змінює визначення косметичного засобу: «косметична продукція - це будь-яка речовина або суміш, призначена для нанесення на різні зовнішні ділянки тіла людини (епідерміс, волосся, нігті, губи, зовнішні статеві органи), зуби, слизову оболонку ротової порожнини виключно або переважно з метою їх очищення, ароматизування, зміни зовнішнього вигляду, захисту, збереження у задовільному стані або коригування запаху тіла».

Додатки до Технічного регламенту містять:

– перелік речовин, заборонених для використання у косметичній продукції;

– перелік речовин, дозволених для використання у косметичній продукції з урахуванням встановлених обмежень;

– перелік барвників, дозволених для використання в косметичній продукції;

– перелік дозволених консервантів;

– перелік дозволених УФ-фільтрів.

Прийняття ТР – це усунення юридичних, адміністративних і технічних бар’єрів у торгівлі з країнами ЄС, гармонізування технічного регулювання косметичної продукції в Україні з європейським законодавством, а також імплементація європейських підходів до контролю безпечності косметичної продукції; рівні умови на косметичному ринку України для виробників та імпортерів; чітке розмежування відповідальності; покладання на виробників, імпортерів та розповсюджувачів косметичної продукції обов’язку в разі виявлення небезпеки власної продукції повідомити відповідні органи та вжити усіх можливих заходів для зменшення негативних наслідків від поширення та використання таких косметичних засобів.

http://moz.gov.ua/dokumenti

Світове законодавство

Зміни у Косметичному Регламенті

Європейська комісія змінила Косметичний Регламент, включивши нано-УФ-фільтр, нині схвалений для використання в косметичних засобах. Зміни передбачають офіційне внесення метилен біс-бензотриазоліл тетраметилбутилфенолу (MBBT, Bisoctrizole) як нанорозмірного УФ фільтра до додатку VI Косметичного Регламенту ЄС.

За даними Chemical Watch, відтепер використання MBBT (nano), буде дозволено у максимальній концентрації 10% мас., окрім випадків, коли застосування може призвести до впливу на легені кінцевого споживача.

BASF вітає введення MBBT у додаток Регламенту, оскільки його портфоліо містить MBBT в інгредієнті Tinosorb M.

Це робить його вже третім УФ фільтром компанії в наноформі, який буде схвалено (після Tinosorb® A2B у 2014 році. і Z-Cote® в 2016 році).

1 січня 2019 року вступить у силу оновлена версія стандарту COSMOS.

Міжнародний стандарт COSMOS було розроблено та впроваджено BDIH (Німеччина), COSMEBIO та ECOCERT (Франція), ICEA (Італія) та SOIL ASSOCIATION (Великобританія), та являє собою основне зібрання вимог та визначень щодо органічної та/або натуральної косметики.

Оновлений текст стандарту, що незабаром вступить у силу, буде включати вимоги щодо пальмової і пальмоядрової олії та їх похідних.

Відповідно до COSMOS, бажано, щоб усі компоненти із пальмової та пальмоядрової олії були отримані із органічного матеріалу, хоча наразі це неможливо через його недоступність.

Проте з 1 січня у сертифікованих продуктах компоненти (з уже опублікованого переліку) мають бути отримані із екологічної пальмової олії (CSPO), використовуючи принаймні систему постачання mass balance (mass balance supply chain model).

Варто зауважити, що попит на органічну, натуральну та екологічну продукцію продовжує зростати, а разом із ним – обізнаність споживачів стосовно критеріїв вибору якісної продукції. Поширення довідкової інформації та поява таких інструментів, як додатки для пошуку сертифікованих товарів, роблять маркетингові прийоми на кшталт крафтового або “зеленого” дизайну все менш ефективними, та підвищують вагомість офіційних знаків якості. При цьому стандарт COSMOS на сьогодні, ймовірно, найавторитетніший лейбл індустрії.

Чи можна користуватись скасованими ГОСТ?

Відповідно до Програми діяльності Кабінету Міністрів України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2014 № 695 та схваленої постановою Верховної Ради України від 11.12.2014 № 26-VIII (далі – Програма), скасовані міждержавні стандарти (далі – ГОСТ), розроблені до 1992 року, а також ті, що втратили свою актуальність.

Роз'яснення щодо цього питання надає спеціаліст із питань стандартизації Асоціації «Парфумерія та Косметика України», Анастасія Сапронова: «Скасований ГОСТ вже не має статусу нормативного документу, а являє собою звичайний "текст". Такий ГОСТ, може застосовуватися за умови добровільності застосування стандарту у якості внутрішньої інструкції, правил тощо, та якщо на нього не передбачається робити посилання у відповідній сфері діяльності».

У роз’ясненнях Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з питань застосування стандартів зазначено:

«…Виробники можуть застосовувати скасовані ГОСТ у своїй господарській діяльності та для своїх професійних потреб як звичайні інструкцію, правила тощо, але не можуть робити посилання на такі ГОСТ, тому що вони не є чинними та не визнані національними органом стандартизації. Водночас, виробник має усвідомлювати переваги застосування чинного національного стандарту, який розроблено відповідним технічним комітетом стандартизації з дотриманням процедур стандартизації, який відповідає законодавству, до якого вчасно внесені зміни, який адаптований до сучасних досягнень науки і техніки, вимог міжнародних і регіональних стандартів та сприяє підвищенню конкурентоспроможності продукції.»

Світове законодавство

Новий альтернативний метод тестування можуть валідувати у 2019.

Givaudan та BASF об’єднали зусилля з Інститутом In Vitro Наук (IIVS) для роботи над альтернативними методами тестування. Компанії намагаються валідувати покращений метод оцінки реакції сенсибілізації шкіри для задоволення потреб токсикологів та регулюючих органів.

Окрім них у програмі беруть участь Procter & Gamble (розробник DPRA), Чарльз Рівер та Чеський національний інститут громадського здоров'я.

Тест, над яким вони працюють, називається Кінетичний прямий аналіз реактивності пептидів (Kinetic DPRA). Він спрямований на crulety-free прогнозування алергічних реакцій шкіри (відомих як сенсибілізація шкіри).

На думку учасників процесу, це тест вищого рівня. Що це означає? Що альтернативні методи тестування можуть стати набагато складнішими.

Нагадаємо, що на міжнародному рівні вже прийняті три інші альтернативні тести. Тим не менш, Kinetic DPRA має потенціал вийти за межі відповіді так/ні, і передбачати потенціал сенсибілізатора, а саме це вимагають деякі регулюючі органи. До цього часу єдиним способом визначення і класифікації потенціалу подразника залишається тестування на тваринах.

Проект валідації, розроблений BASF та Givaudan, буде проводитись протягом 2018 року. Якщо вони отримають позитивний результат, тест буде поданий до Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у 2019 році.

У чому різниця між косметичними та мийними засобами?

Як розібратись у розмаїтті засобів, що містять різні поверхнево-активні речовини (ПАР)? Як класифікувати різні продукти, що містять однакові ПАР? Це тільки деякі з багатьох запитань, що виникають у користувачів косметики та гравців косметичного ринку України.

Роз'яснення щодо цього питання надає Директор з питань технічного регулювання Асоціації «Парфумерія та Косметика України», відповідальний секретар ТК-171 Продукція парфумерно-косметичної промисловості, Іван Шершенюк:

Відповідно до загального визначення косметичної продукції, косметична продукція – це будь-яка речовина або суміш, призначена для нанесення на зовнішні ділянки людського тіла (епідерміс, система волосяного покриву, нігті, губи і зовнішні статеві органи) або на зуби і на слизову оболонку ротової порожнини виключно або переважно з тим, щоб очистити їх, ароматизувати їх, змінити їх зовнішній вигляд, захищати їх, зберігати їх у хорошому стані або коригувати запах тіла.

У Технічному регламенті мийних засобів зазначено:
«Мийний засіб – будь-яка речовина або препарат, що містить мило та/або інші поверхнево-активні речовини, призначені для прання або очищення. Мийний засіб може бути у формі рідини, порошку, пасти, бруска, плитки, таблетки тощо;

П.4. Вимоги цього Технічного регламенту поширюються на:

• мийні засоби, призначені для прання або очищення та введені в обіг на території України для потреб споживача (користувача);

• мийні засоби, призначені для замочування, полоскання, підкрохмалювання, апретування, пом’якшування або вибілювання виробів з тканин;

• мийні засоби, призначені для очищення поверхонь, матеріалів, виробів, механізмів, механічних пристроїв, транспортних засобів та допоміжного обладнання, інструментарію, апаратури тощо;

• інші мийні засоби, призначені для використання під час прання та очищення.

П. 5. Вимоги цього Технічного регламенту не поширюються на:

• мило тверде;

• косметичні засоби;

• поверхнево-активні речовини, які мають дезінфікуючі властивості;

• мийні засоби, що містять не більш як 0,2 відсотка поверхнево-активних речовин.»

Виходячи з вищенаведеної інформації:

Рідке мило ідентифікується саме як косметичний засіб за основним призначенням – виключно для очищення шкіри людини та при нанесенні безпосередньо на зовнішні шкіряні ділянки незалежно від вмісту та відсотка поверхнево-активних речовин, на відміну від мийного засобу, що призначений для прання або очищення будь-якої поверхні за необхідності такої обробки. Тому Технічний регламент на мийні засоби не поширюється на косметичні продукти, зокрема на мила рідкі.