Головна

Про університет / Новини університету / Україна авіаційна - перший досвід співпраці ХНТУ з ДП «Івченко Прогрес» м. Запоріжжя (виробнича екскурсія 05 жовтня кафедри АРМ)

Україна авіаційна - перший досвід співпраці ХНТУ з ДП «Івченко Прогрес» м. Запоріжжя (виробнича екскурсія 05 жовтня кафедри АРМ)

Державне підприємство «Івченко-Прогрес» входить до складу концерну «Укроборонпром», сферою діяльності якого є - проектування, виготовлення дослідних зразків, проведення випробувань дослідних зразків, матеріально-технічна підтримка льотних випробувань дослідних зразків; авторське конструкторське супроводження виробництва і експлуатації серійних авіаційних двигунів, а також проектування модифікацій авіаційних двигунів цивільного і воєнного призначення; техобслуговування, капітальний і середній ремонт авіаційних двигунів і виготовлення компонентів до них; проектування, виробництво, ремонт і технічне обслуговування газотурбінних приводів промислового застосування.

Завжди приємно і корисно, коли одна добра справа дає поштовх іншій! Так і відбулось на початку навчального року. Сьомого вересня ХНТУ гостинно приймав учасників і був співорганізатором ХХІІ Міжнародної науково-технічної конференції «Перспективна техніка і технології та інженерна освіта» разом із НТУУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського (http://conf.mmi.kpi.ua/2021). Серед гостей була доповідь «ДП «Івченко-Прогрес»: Стан та розвиток підприємства і сучасні тенденції авіадвигунобудування» у пленарному засіданні від Державного підприємства «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» імені академіка О.Г. Івченка у співавторстві з Генеральним конструктором Ігорем Кравченко, яку представив головний технолог цього підприємства к.т.н. Едуард Кондратюк разом із своєю командою. Саме ця доповідь представників виробництва викликала велику зацікавленість серед студентів, тому одразу було досягнуто попередні домовленості між адміністрацією ХНТУ і керівництвом ДП «Івченко-Прогрес» про зустріч на Запоріжжі, яка і відбулась 05 жовтня 2020 р. менше ніж за місяць після завершення конференції.

А до цього тривав підготовчий період з обох сторін. З боку ХНТУ – складено групу відвідувачів з числа викладачів, студентів та аспірантів, призначено відповідального в особі завідуючого кафедрою АРМ Дмитрієва Дмитра Олексійовича, затверджено відповідний Наказ ректора про виїзну екскурсію, проведено інструктаж з техніки безпеки усіх учасників поїздки, забезпечено трансфер за допомогою ТОВ «ТурПлаза» (м. Херсон http://www.tourplaza.ks.ua/), виконано перенесення деяких аудиторних занять для учасників поїздки з погодженням навчального відділу ХНТУ. З боку ДП «Івченко-Прогрес» - розроблено програму екскурсії для студентів, створено групу консультантів на кожному етапі відвідування підприємства, узгоджено програму зі службою безпеки, створено особливий режим для забезпечення відповідної секретності, підготовлено окремі пропозиції до відвідувачів, зокрема до представників науково-педагогічного складу.

Нарешті про саму екскурсію!

Виїзд відбувся 05:20 ранку від 6-го корпусу ХНТУ, вул. Миру 35, автобус Мерседес Sprinter 18 місць, 5-ть викладачів кафедри Автоматизації, робототехніки і мехатроніки, 3- аспіранта і 10 студентів спеціальностей 151, 131, 133 (один студент спеціальності 275). Під час руху Херсон-Запоріжжя відбувалось більш тісне спілкування викладачів зі студентами ніж в аудиторіях про різні питання, такі як задоволення потреб студентів у навчанні, побуті гуртожитків, особистих уподобань та інтересів, мотивації, професійних інтересів та ін. Було зроблено дві зупинки по 20-ть хвилин для приймання їжі та відпочинку.

Прибуття до м. Запоріжжя 11:00. Біля будинку головного офісу підприємства нас зустріла інженер-технолог 1-ї категорії бюро прогресивних технологічних процесів Наталія Кондратенко, яка супроводжувала нас весь час перебування на підприємстві.

Але, екскурсію було розпочато з дальньої прохідної, де розташовано Експериментально-випробувальний комплекс ДП «Івченко-Прогрес». Тут нас зустріли його начальник Торба Юрій Іванович, головний технолог Кондратюк Едуард Васильович, начальник бюро прогресивних технологічних процесів відділу головного технолога Шурша Андрій Віталійович.

На жаль, фотографування на території Експериментально-випробувального комплексу заборонено, зважаючи на секретність і відношення підприємства до концерну «Укроборонпром». Але від цього менш цікавіше не стало, навпаки стало зрозуміло, яку довіру покладено на відвідувачів з ХНТУ.

На території випробувального центру з 11:15 за супроводженням начальника сектору газодинаміки Павла Бірюкова, були відвідані:

- дільниця досліджень частотних характеристик і випробувань на втому.

- термодинамічна барокамера випробування повнорозмірних авіадвигунів.

- стенд визначення газодинамічних характеристик компресорів двигунів і вентиляторів діаметром до 600 мм. На дільниці випробування центробіжних двигунів і компресорів, пускових блоків камер згорання, газодинамічні випробування розповідав Морозов Андрій Володимирович. Студенти побачили роботу кліматичної камери для авіадвигунів з областю температур від -40ºС до + 60ºС. В кліматичній камері проводяться дослідження пускових характеристик двигунів в умовах високих і низьких температур.

Експериментально-дослідний комплекс ДП «Івченко-Прогрес» проводить повузлове доведення і випробування двигунів, дослідження з метою подальшого вдосконалення конструкції, підвищення надійності і економічності двигунів, розробку і виготовлення систем автоматизації, струмознімальних пристроїв, жароміцних тензорезисторів. Для виконання завдань різного напряму створено 78 установок. Так сектор гідровипробувань і систем автоматичного регулювання призначений для випробування електронних систем управління двигунів, паливних і маслоагрегатів; сектор міцності – для міцності досліджень, досліджень дефектів утомного характеру, розгінних і малоциклових випробувань коліс роторів двигунів; сектор газодинаміки – для випереджальних газодинамічних досліджень осьових і відцентрових компресорів, турбін ГТД, всебічних досліджень камер згоряння.

О 12-й годині студенти і викладачі побачили реальні випробування авіаційного двигуна власного виробництва для австрійського літака Diamond DA50 та турецького бойового безпілотника BayraKtar Akinci. Вимірювання і обробка параметрів на установках автоматизовані і здійснюються із застосуванням сучасних вимірювальних комплексів НВП «Міра» і фірми Bruel & Kjaer. Для виконання спеціальних робіт, тарування та калібрування вимірювальної апаратури розробляється і виготовляється нестандартна апаратура.

На власні очі побачивши випробування з комп’ютерним записом безлічі параметрів, роботу групи фахівців, почувши ту вібрацію, звук і потужність у операторській кабіні за подвійним броньованим склом студенти були вражені рівнем технологій даного підприємства. І зрозуміло було, що це не «показовий виступ» для «туристів» з Херсону. На цій дільниці детальний опис і відповіді на запитання давав начальник Експериментального випробувального комплексу Юрій Іванович Торба.

Близько 13-ї години ми відвідали Ливарний комплекс підприємства. Тут нам детальну екскурсії проводили Костянтин Сергійович Несвітаєв і начальник Експериментально-дослідницького комплексу Сергій Анатолійович Долгий.

Студенти і викладачі побачили технології лиття турбінних лопаток і інших складових авіадвигунів по моделям, що виплавляються, дільницю лиття у вакуумі з керуванням градієнту температури для спрямованої кристалізації виробів, що є унікальним не тільки в Україні, а і у Світі. Окремо приділено увагу зміцненню лопаток на установах іонно-плазмового нанесення покриттів. Студенти побачили технологію ротаційного напилення іонами металів при обертанні лопаток планетарним механізмом з керуванням формою (геометрією) плазми електромагнітним полем і осадження іонів покрить на їх поверхні.

Наступним об’єктом на шляху знайомства з технологіями авіадвигунобудування стали механічні цехи підприємства (14:00). Тут глибокі пояснення надавав начальник бюро прогресивних технологій Шурша Андрій Віталійович і нарешті можна було фотографувати деякі одиниці обладнання, однак, не виготовленні деталі!

Підприємство оснащено сучасним металорізальних обладнанням, тільки останнім часом придбано верстати: прецизійно-розточувальний – Picomax 55 CNC 2/3 фірми FEHLMANN, фрезерні – Huron CX5, Huron KX10.
Для забезпечення виробництва високоякісним інструментом організована дільниця централізованого виготовлення та переточування твердосплавних фрез, яка оснащена вітчизняним обладнанням і верстатами фірми Walter і SCHNEEBERGER GEMINI.

Підприємство в достатній мірі устатковане сучасним металообробним обладнанням для виготовлення специфічних деталей газотурбінних двигунів, постійно ведеться оновлення обладнання для забезпечення впровадження та використання перспективних технологічних процесів механічної обробки.

  • Інтегральна технологія глибинного шліфування на п’ятиосьовому профілешліфувальному центрі, який призначений для обробки секторів соплових апаратів і робочих лопаток.
  • Інтегральна технологія швидкісного фрезерування на обробних центрах лопаток компресора і моноколес.
  • Технологія виготовлення перспективних щіткових ущільнень.
  • Технологія поверхневого зміцнення деталей за допомогою ультразвуку.
  • Технології лазерної обробки: розкрій листових матеріалів.
  • Виготовлення перфорації в різних елементах ГТД.
  • Виконання просічень під лопатки в кільцях напрямних апаратів.
  • Обробка гумотехнічних і композиційних матеріалів.
  • Лазерне маркування.

Складальне виробництво. Застосовується технологія оптимізації складання роторів з використанням оригінальних математичних алгоритмів і новітнього комп’ютерного обладнання.

Інструментальне виробництво. Виготовлення штампів, прес-форм, ріжучого і вимірювального інструменту. Також є ділянка централізованого виготовлення та переточки твердосплавних фрез, з можливістю виготовлення протяжок, довбачів, черв’ячних фрез, оснащена сучасним вітчизняним та імпортним обладнанням.

Великий інтерес викликали верстати лазерного різання, п’ятикоординатні верстати з ЧПК, зокрема шліфувальний, що забезпечує процес глибинного шліфування на п’ятиосьовому профілешліфувальному центрі Maegerle, який призначений для обробки секторів соплових апаратів і робочих лопаток, унікальні технології виготовлення фрез з твердого сплаву і багато іншого. А саме головне, всі верстати були завантажені і працювали, а в цеху знаходились люди, що на сьогодні викликало якесь дивне відчуття у відвідувачів з ХНТУ, хоча сам факт такого відчуття є дивним і неправильним. Побачили технології швидкісного фрезерування на обробних центрах фірми Starrag, що в корені змінило уявлення про традиційну технологію виготовлення лопаток компресора і моноколес, яка є гнучкою і швидко переналагоджуваною.

15:00 година. Нарешті відвідувачі добрались до цеху збирання готової продукції і були вражені масштабами та виглядом авіадвигунів вперше в житті побачивши не муляжі, а діючі і створені в Україні високотехнологічні об’єкти. Тут головний технолог Едуард Васильович Кондратюк детально розповів про історію і сьогодення підприємства, основні види готової продукції, замовників, етапи еволюції конструкцій авіадвигунів і багато іншого, але не менш цікавого.

На завершення виробничої екскурсії керівництво ДП «Івченко-Прогрес» радушно і безкоштовно пригостили усіх без виключення відвідувачів смачним обідом у заводській їдальні. Окрім безлічі смачних блюд, на перше був борщ, а на друге макарони з м’ясом.

З цього моменту делегація ХНТУ розділилась на дві групи. Студенти з метою культурно-патріотичного розвитку під наглядом аспірантів Федорчука Д.Д., Чурсова С.О., Питайло О.Ю., на автобусі ХНТУ відправились відвідати пам’ятні місця міста Запоріжжя, зокрема дуже бажали побачити місця культурно-історичний центр Українського козацтва на острові Хортиця і Дніпрогес.

Другу групу з викладачів було запрошено до кабінету головного технолога для обговорення аспектів співробітництва та відпрацювання напрямів взаємовигідної роботи ХНТУ – ДП «Івченко-Прогрес».

Зокрема, обговорили проект договору про співпрацю, шляхи проходження практики студентів і імовірність їх подальшого працевлаштування на підприємстві, теми курсових і дипломних робіт, що може надати і забезпечити їх технічне виконання авіаційна галузь, підвищення кваліфікації співробітників ХНТУ, участь у наукових проектах і консультативну допомогу аспірантам та ін.

Після переговорів завод забезпечив викладачів транспортом для об’єднання двох груп на острові Хортиця. До речі, у студентів вже були повні кармани сувенірів.

17:30. Відправлення додому.

22:25. Прибуття до м. Херсону, вул. Миру, 35, 6-й корпус ХНТУ.

Усі учасники поїздки повернулися живі, здорові і задоволені. Дякуємо директору туристичної фірми «ТурПлаза» Рачинському Володимиру Віталійовичу за забезпечення транспортом і відмінну цінову політику.

Підсумовуючи події цього дня можна впевнено стверджувати, що це був як незвичайний і водночас дуже корисний день для всіх учасників подій. Витрачений робочий день від виробничників на увагу до відвідувачів з ХНТУ безумовно буде мати добрі наслідки. Вони вже є!

Всі учасники екскурсії і ректорат ХНТУ висловлюють величезну подяку Головному конструктору ДП «Івченко-Прогрес» Ігорю Федоровичу Кравченко за надану можливість бути на підприємстві та приділену увагу, дякуємо ВСІМ хто приймав участь у підготовці, зустрічав і проводив екскурсію для наших студентів! Бажаємо Вашому підприємству процвітання і сил зберегти та примножити технології, якими пишається Україна!

P.S. А за обід окреме спасибі, дуже смачно!